Recensie: “We zullen niet te pletter slaan” door Nina Polak

Auteur: Nina Polak
Publicatie: Prometheus
Publicatie datum: april 2014
Genre: contemporary

Spoilers: Nee
Rating: 5/5!

Anna en Schard, dochter en zoon van twee moeders, groeien op in een polder, een idylle van Hollandse tolerantie. Totdat op een gewone dag, om volwassen redenen, en onder luid gejank van de hond, een grote gele taxi een van de moeders wegvoert, en er alleen nog te spreken valt van een mislukt experiment. Jaren na de rommelige scheiding treft Anna – uitzichtloos verliefd op een kunstenaar die bezig is zichzelf onsterfelijk te maken – haar grote broer aan op de stoep voor haar huis. Schard is net terug uit India, waar hij zich heeft willen wijden aan iets groots en goeds. Terwijl hun moeders zich voorzichtig weer gelukkig prijzen, confronteert een hete zomer de twee halfbloedverwanten met hun eigen haperende liefdeslevens, hun romantische fantasieën, en elkaar.” [Goodreads]

Wat een fantastisch debuut is dit! Ik heb dit boek gekocht en gelezen omdat Nina Polak de Writer in Residence van mijn opleiding is en ik vond het goede voorbereiding om haar boek te lezen. Toen ik de achterkant van het boek las, was ik niet heel erg enthousiast, want het klonk niet als een boek dat mij zou aantrekken, maar ik zat helemaal verkeerd met mijn verwachtingen! Wat een ontzettend goed boek!

Ik vond dat het plot erg goed in elkaar gezet was en ik had het idee dat er goed over nagedacht was. Het is geen boek met een superspannend verhaal en vaak haak ik af bij boeken die alleen om personages en hun ‘problemen’ draaien, maar bij dit boek had ik daar totaal geen last van. Op een of andere manier greep het verhaal mij en ik wilde alleen maar door blijven lezen. Ik heb dit boek dan ook heel erg snel uitgelezen.

De personages vond ik ook heel erg interessant. Ik vond niet alleen de hoofdpersonages goed uitgewerkt, maar ook de andere personages. Soms worden de andere personages een beetje vergeten, maar ik vond dat ook de andere personages in We zullen niet te pletter slaan goed uitgewerkt en interessant waren. Ze hadden allemaal andere karakters en ik hadden ook hun eigen verhalen en achtergronden. Daarnaast zitten er ook veel verschillende personages in het boek en deze veelzijdigheid vond ik ook erg prettig.

Ten slotte is de schrijfstijl in deze roman ook heel erg goed. Ik heb echt genoten van de zinnen en ik was zeker aangenaam verrast door de manier waarop Nina Polak schrijft. Ik had nog niet eerder iets van Nina gelezen, maar ben nu zeker benieuwd naar haar andere stukken. De schrijfstijl van Nina vind ik erg prettig en vlot lezen en het poëzie gehalte is in het verhaal ook erg hoog!

Ik ben altijd sceptisch als ik een debuut begin te lezen, want vaak is er toch van alles op aan te merken, maar ik heb eigenlijk helemaal niks negatiefs te zeggen over deze roman. Het plot is goed, de personages zijn levendig en interessant en het is ontzettend mooi geschreven. Ik raad deze roman daarom ook aan iedereen aan, ook aan mensen die misschien niet zo snel dit boek zouden kiezen.